איך להעביר ביקורת מקדמת על עיצוב

דלית שטרנברג היא סטודנטית לחווית משתמש, אדריכלית נוף בוגרת הטכניון, אמנית חובבת וחובבת פחמימות. כתבה פוסט נפלא בלינקדאין על העברת ביקורת מקדמת על עיצוב, מפרסם פה עם עריכה קלה, בתקווה שיגיע לכל אנשי המוצר בישראל.

“זה לא יפה” – זו לא ביקורת מקדמת.
“זה לא מובן” – זו לא ביקורת מקדמת.
“זה מהמם” – זו לא ביקורת מקדמת.
“אני אוהבת את זה” – זו לא ביקורת מקדמת.

ביקורת היא חלק מחיי היום יום של מעצבת: בקשר מול לקוחות, בעבודה בצוות, ובתהליך של המעצבת מול עצמה. ביקורת בונה (constructive criticism/feedback) היא שיטת משוב המציעה נקודות לשיפור באופן ממוקד המעודד לפעולה ברת־ביצוע. כמה נקודות חשובות בנתינת ביקורת בונה:

צייני באופן ברור ומדויק על מה הביקורת

תגידי – “הקומפוזיציה של הטיפוגרפיה לא עובדת, אני מציעה לעשות את השינויים הבאים…”, במקום “כל הטיפוגרפיה לא טובה”, או “הפונט הזה לא יפה” – מונחים כלליים ולא מקדמים.

שלוש נקודות לשיפור בלבד

צייני שלוש נקודות לשיפור כדי לא ליצור עומס על מקבל.ת הביקורת, ושיהיה למקבל.ת הביקורת יותר קל לזכור, לרשום ולתקן.

שיטת הסנדוויץ'

תתחילי עם נקודה לשימור, תמשיכי עם נקודה לשיפור, ותסיימי בטוב עם נקודה נוספת לשימור.

לדוגמא:
1. הקומפוזיציה של הטיפוגרפיה טובה (שימור)
2. הניסוח פחות טוב, כדאי לבחון לניסוח X במקום (שיפור + הצעת חלופה קונקרטית, שמתאימה יותר בעינייך)
3. גדלי הפונטים קריאים (שימור) 

הציעי חלופה קונקרטית לנקודה לשיפור

כך תייצרי פתח לדיון, ותכווני ליעד המתאים בעיניך.

לדוגמא:
“שילוב הצבעים לא עובד טוב, כי אלו לא צבעים משלימים. אפשר לשקול להשתמש בצבעים הבאים״

הפנמה של מקבלת הביקורת

וודאי הפנמה אצל מקבל.ת הביקורת – קשה לקבל ביקורת, אפילו אם שרירי קבלת ונתינת הביקורת שלנו חזקים ביותר. וודאי שמקבל.ת הביקורת הפנימו את הביקורת באמצעות קשר עין, או בקשה לסכם את הנקודות לשיפור במילים שלהם.

טל מנסור מוסיף:
לשאול את מקבל.ת הביקורת, “מה דעתך על ההערות/הארות שלי?”, כפתח להשתתפות, ו־”ריכוך” חווית הביקורת. חשוב להרגיש חלק ולא הנחתה מלמעלה.

שפה חיובית מייצרת תנועה

מטרת הביקורת היא לקדם את הפרויקט. בואי עם ראש פתוח, תשתמשי בשפה חיובית, בלי אגו, רצון להרשים את הסביבה או להנמיך את מקבל.ת הביקורת. זכרי שפעם את נותנת ביקורת, ופעם את מקבלת.

הפוסט המקורי בלינקדאין

תגיות: ביקורת בונה, ביקורת מקדמת, ביקורת עיצוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *