מה כדאי לבדוק לפני שעובדים בסטארטאפ בתחילת הדרך?

טלי אליהו, מנהלת מוצר מעל כעשור בעולמות הפרודקט וחווית משתמש, לשעבר מעצבת מוצר במיקרוסופט ומנהלת מוצר בעולמות הסייבר. היום מובילה מוצר B2B בתחום הסיילס וה־CRM.

בהמשך לשאלה שנשאלה בקבוצת הפייסבוק ׳סטארטאפ דיזיינרס׳ בנוגע למה כדאי לבדוק לפני שנכנסים לסטארטאפ בתחילת הדרך , בעקבות החשש מהמצב כעת בשוק של היעדר יציבות. טלי הגיבה בפירוט, ונראה לי שזה בהחלט שווה פוסט נפרד. לשמחתי הסכימה, והנה הוא כאן:

סיבוב Seed מחזיק לרוב באזור השנה וחצי-שנתיים. סממן שמראה על יציבות הוא לקוחות משלמים (קפיצה משמעותית שלהם), או בצורה יותר מדויקת – מציאת פרודקט מרקט פיט בשלב ה-Seed.

לרוב סבב A ו־B הם סבבים של שלבי גדילה, לכן ברמה הטכנית זה מראה על יציבות עקרונית כי יש הוכחה שיש צורך למוצר והוא מכניס מספיק כסף מלקוחות כדי שיהיה שווה השקעה. אבל, קרו וקורים דברים כל הזמן, אין בטוח בסטארטאפים, במיוחד היום.

בלי קשר, היום חברות נוהגות לנקות אורוות כי זה זמן מצוין להיות ”אחת מ…” שגם מפטרת ומתייעלת. לרוב, ככל שהחברה יותר קטנה ככה הניקוי הוא קטן עד לא קיים – בדיוק בגלל שהיא אמורה להיות הכי יעילה שיש בשלב הזה. אני יודעת שזה חצי סותר את מה שכתבתי למעלה, אבל לכל גודל חברה יש סיכונים (גם חברות אנטרפרייז גדולות וגם סטארטאפים קטנים).

דברים נוספים שהייתי בודקת:

  • האם יש קפיצות מהירות של גדילה בכמות האנשים שמגייסים?
  • האם כל בנאדם שמתקבל עובר תהליך קפדני או שמאוד קל לגייס לחברה?
  • האם יש HR שמנהלת את התהליכים האלו?
  • מה המוניטין של היזמים?
  • האם יש פוקוס מוצרי? הקפדה על תהליכי עבודה או יצירתם?
  • האם מורגש שיש שיתוף פעולה בין הצוותים ובין אינטראקציות של המחלקות?


עוד משהו – עקרונית, לא הייתי מחפשת יציבות ליותר משנתיים.

מוסיף בקטנה לטלי: שווה לבדוק אם אהבת את הלוגו של החברה. זה נשמע הזוי, אני יודע. חברה שלא משקיעה במיתוג שלה ולא מבינה את הערך בעיצוב – יש סיכוי לא קטן שחווית המשתמש במוצר עלולה להיות בינונית בהתאם. משם, הדרך לחיכוכים עם אנשי המוצר והפיתוח תלולה מאוד, ותדרוש חינוך של הארגון (לא מומלץ לבעלי לב חלש).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *