מדי שנה מתפרסמים בתחנות הרדיו ובמגזיני מוזיקה בארץ ובעולם מצעדי דירוג של השירים והאלבומים הכי הכי. הכי טובים, מעניינים, מרגשים, מפרקים, מושכי תשומת לב. רדיו הקצה, שמשחק בליגה הבינלאומית מבחינת איכות ומיישר קו עם התחנות הכי טובות בעולם (NTS, KEXP, NPR), מפרסם מדי שנה את המצעד השנתי והוא רגע השיא של התחנה.
כאמור, לפני שנה וחצי הצטרפתי לתחנה כמעצב ראשי ויחד עם צוות של מדהימים הרמנו אתר חדש לקצה מתוך אהבה לשדרנים ולאג׳נדה של המיזם היפה הזה. לפני שנה בדיוק (מינוס כמה ימים) התפרסם האתר החדש של הקצה והמיזוג של קול הקמפוס. קרו מאז דברים יפים מאוד לתחנה – אחוזי ההאזנה גדלו, התרומות עלו מהותית, הצטרפו נותני חסות, ו־וואלה! תרבות, האתר הכי גדול בארץ, משתף פעולה עם חללית האינדי של הקצה בנוגע למצעד העשור.
דבר ראשון, אני רוצה את המחקר
בקיץ האחרון היה הרבה רעש סביב הטופס של מצעדי העשור של גלגלצ ומאקו. איפיינו ועיצבו אותם Rabbi Interactive, אחד הסטודיואים שאני הכי אוהב בארץ, אבל משהו שם התפספס קלות. קצת רקע לפני – מאקו וגלגלצ החליטו לדרג מחדש את שירי העשורים האחרונים, בכל עשור היו במאגר 500 שירים מתוך מאגרים שנאספו מתולדות התחנה. הטופס עצמו היה פשוט – ערימה של שורות אחת אחרי השנייה מסודרות לפי A-Z, לפי שמות הלהקות/שם המשפחה של המבצע, לא לפי שם השיר.
הרעש היה על כך שהתוצאות היו ׳מוטות׳ ואנשים ממש לקחו את זה קשה (חברים, תרגעו, מדובר כולה במצעד, כן?). אסף שמיר הגדיל לעשות ואשכרה עשה מחקר וניתוח של הנתונים על מצעדי ה-70 וה-80 (זהירות, מדובר במסמך אקסל ארוך), ומצא ש-50% מהמדורגים נמצאים ב-25% הראשונים ברשימה (מתוך A-Z). מבחינת חווית משתמש מסתמן שאנשים לחצו על שירים בכמה גלילות הראשונות, ראו שהרשימה אינסופית (דמיינו לגלול 500 אייטמים במובייל), והחליטו לסיים את הטופס כמה שיותר מהר. מזכיר שמדובר בקהל יעד רחב ומיינסטרימי, שכנראה גולש באתרים כמו מאקו וגלגלצ, ואוהב את התכנים שלו כמה שיותר נגישים, מהירים וקצרים.
למדתי את המקרה שלהם לעומק וחפרתי אותו עד הבורג האחרון. קראתי טוקבקים כדי להבין את הרוח הכללית והזעם, קראתי כתבות ופוסטים שנכתבו על המקרה הזה, ויצאתי לדרך.
קצת עיצוב לא יזיק
אל האיפיון ניגשתי כפי שאני ניגש לכל פרויקט – סקצ׳בוק. אין תחליף לדף חלק, זה מונע את הנוחות שבעבודה במחשב והריצה לרעיונות בנאליים. משרטט עם סרגל את המסכים, מאשר מול הגורמים הרלוונטים, ויוצאים לדרך לעיצוב הממשק (UI). במקביל לאיפיון שלי, ביצעה תם גמליאלי, המאפיינת הראשית של הקצה, איפיון משלה (שכללה מהותית יותר רכיבים), ובסוף זיקקתי את שני האיפיונים לאלמנטים ההכרחיים ביותר עקב קוצר זמן.
מהמחקר הבנתי שחסרים כמה רכיבים כדי למנוע הטייה של התוצאות:
1. שדה חיפוש לפלטר
2. כפתור לסידור השירים/אלבומים לפי A-Z/Z-A
3. כפתור Shuffle שיגרום לתוצאות להופיע באופן רנדומלי
4. סינון לפי שנים
5. הוספת שירים/אלבומים שלא במאגר
בנוסף, כמעצב, יצאו בעשור האחרון עטיפות מאוד מאוד מרשימות, וראיתי לנכון לתת להן דגש ויזואלי במחיר של גלילה ארוכה יותר. בתור אדם שלא מחבר ממש בין שמות שירים לתוכן שלהם (אל דאגה, אני לא היחיד), העיצוב עוזר לי להיזכר ושולח אותי מהר לאסוציאציה הרלוונטית.
לקח לי שבוע להבין מה יהיה הוייב של המצעד, מעבר לשפה של רדיו הקצה שכבר נוצרה, והתחלתי לרשום לעצמי מילים ואסוציאציות מהעשור האחרון.
מתוך הבליל שקרה גם במוזיקה ובתרבות, וגם בכל הקשור למגמות כלליות בעולם — חזרה לאנלוגי, טבעונות, MeToo, פמיניזם, מחאה, שיוויון חברתי, גזענות, סטרימינג, ניכור — ביטוי אחד הצליח לבטא את כל זה – הר געש. הפעם האחרונה שהייתה הצפה כזו בכל החזיתות קרתה בשנות ה-60 האינטנסיביות, ו-50 שנה אחרי זה קרה שוב.
מצאתי במאגר חופשי לשימוש את עבודת האמנות המופלאה הזו – Fine Wind, Clear Morning של Katsushika Hokusai, שנוצרה מהדפסות בשכבות של גילופי עץ לפני 150 שנה, והלבשתי עליה עבודה נוספת. את הדימוי שנוצר צבעתי בצבעים הורודים של רדיו הקצה.
כמובן שהאיפיון התייחס קודם למובייל ורק אז לדסקטופ. הרבה יותר מאיים ופחות סלחני למלא טופס משוגע כזה בסמארטפון מאשר במחשב.
האם הכל מושלם עם פרחים ונצנצים? עדיין לא, אבל משפרים תוך כדי תנועה. שלב התכנות היה קצת מורכב ומאמין שדברים יתוקנו כשיתגלו הבאגים. לא מכיר מוצר טכנולוגי מושלם, ולמדתי לשחרר עם הזמן. יאמר לזכות המאזינים של הקצה שהם מאוד אכפתיים ומפדבקים בלי הפסקה, זה תענוג ואנחנו משפרים בהתאם.
מקווה שמה שנוצר פה בתקופת זמן קצרה מאוד עתיד לשמש גם במצעדים בשנים הבאות עם שינויי UI בהתאם לרוח התקופה (עדכון 2021: לא קרה).
רוצה להודות לקוואמי המופלא והפלאי שמנהל את הקצה שניהל את כל האופרציה המשוגעת הזו, ובמקביל לא הפסיק לשדר בתחנה ובגלגלצ. הוא לב ענק וכל העולם צריך לדעת את זה. תודה למיה מ־וואלה! על הניהול ולאלעזר על התכנות.
(מסכי מובייל יעלו בהמשך כי אני עצלן)